18 Aralık 2020 Cuma

Öğretmenler ve Ebeveynler İçin Yaratıcı Okuma Yaratıcı Yazma Etkinlikleri

Bu yazımda Burcu Hızır'ın kaleminden çıkmış, ilk basımı Kutlu Yayınevi'nde Nisan 2018'de gerçekleşmiş olan Öğretmenler ve Ebeveynler İçin Yaratıcı Okuma Yaratıcı Yazma Etkinlikleri adlı kitaptan bahsedeceğim. 


Burcu Hızır,
büyük bir tutkuyla yaptığı öğretmenlik mesleğinde kalıplaşmış eğitim anlayışından sıyrılarak çocukların yaratıcılığını geliştirmeyi amaç edinmiştir. Bu gayesini yazıya da dökerek öğretmenlere ve ebeveynlere rehberlik edecek bir kitap yazmıştır.

Kitap, yaratıcı okuma ve yaratıcı yazma olarak iki bölümden oluşuyor ama bu bölümlere giriş yapmadan önce yaratıcı okumanın ne olduğunu bilmemiz için yerli ve yabancı kaynaklardan bilgi aktarımı yapılmıştır. Bu detay, kitabın daha iyi anlaşılması için mantıklı olmuş. 

Yaratıcı okuma bölümünde çocuklarla yapılacak okuma etkinlikleri var. Şimdi sizi alıp biraz okul yollarınıza götürmek istiyorum. Bilhassa ilkokula, ortaokula... Öğretmenlerinizin eline ders kitabını alıp bir hikaye okuduğunu, sonrasında aynı hikayeyi sınıfın içinden birkaç öğrenciye de okuttuğunu hatırlıyorsunız değil mi? Hatta bu hikayeler hakkında birkaç basit soru da sorulur, cevaplanırdı. Peki bu okuma etkinliklerini çok daha yaratıcı, eğlenceli ve aynı zamanda çoğu becerilerinizi geliştirecek bir seviyeye taşıyamaz mı öğretmenler? Elbette ki taşıyabilir. Burcu Hızır da öyle yapmış ve bu etkinlikleri bizlerle de paylaşmıştır. Bu etkinlikleri biraz açmak adına örnekler vermek istiyorum.

Mesela okunacak kitabın başlığını söyleyip "Bu kitapta neler okuyacağız?" diye sorarak çocukların tahmin yürütmeleri sağlanıyor. "Fare kocaman olsaydı, Ayşegül küçücük olsaydı neler olurdu?" diye sorularak olayları tersine düşünme becerisi kazandırılıyor. "Şimdi bu hikayeyi eğlenceli hale getirelim." denerek komikleştirme ile hem eğleniyorlar hem de hepsinde olduğu gibi yine yaratıcı yönlerini kuvvetlendiriyorlar. Bu gibi daha nice örnek var var kitabın içinde.

İkinci bölüm olan yaratıcı yazma bölümünde ise çocukların yazması için konular verilmiş ve boşluklar bırakılmıştır. Mesela bir sayfaya "Hayatında en çok korktuğun anı kısa bir paragraf şeklinde yaz." denilmiş, sonraki sayfada "Şimdi bu kısa anıyı komikleştirerek tekrar yaz." denilmiştir. Bundan sonraki iki sayfada da bu anıyı daha da korkunçlaştırıp sonra da üçüncü ağızdan basitleştirerek, yani aslında hiç korkunç bir şey değilmiş gibi yaz denmiştir. Bu etkinlik, yazma etkinlikleri arasından en sevdiğim oldu.

Kapağı cıvıl cıvıl, içi de bir hazine kadar değerli olan bu kitabın her evde olması gerektiğini düşünüyorum çünkü bir öğretmen ya da anne-baba olmasak bile hepimiz çocuklarla az ya da çok, bir şekilde vakit geçiriyoruz. İşte bu vakitlerde çocuklarla doğru bir iletişim kurmak için bu kitabı okumalıyız. 

Yazarı böylesine faydalı bir kitap yazdığı için gönülden kutluyorum ve hem öğretmenlik hem de yazarlık hayatında başarılar diliyorum.

Esen kalın.


                                                      Aleyna Uluç

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder